Waarde creëren met AI: ontwerp uw eigen AI Value Canvas

12-05-2020 - Kortrijk , Barco

Frederik De Bosschere

Frederik is strategist & digital Swiss Army knife. He creates digital products & services that affect & empower people.

Consider Frederik as big on design thinking, high on technology. He thrives on the hope that he hasn’t done his best work yet.

Frederik feels privileged to work at In The Pocket. Additionally, he does regular speaking events, publishes a biweekly tech column on VRT NWS, and has created Shift, an innovation card game.

Pieter Callens

Pieter is gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht, informaticarecht, gegevensbescherming, distributie en marktpraktijken. Hij ondersteunt en verdedigt cliënten op alle gebieden van de intellectuele eigendom (merken, octrooien, modellen, auteursrechten, enz.). Verder heeft hij een uitgebreide expertise in het bijstaan van klanten met betrekking tot nieuwe technologieën, waaronder Artificiële intelligentie. Hij werd advocaat bij Eubelius in 2004 en is Senior Counsel sinds januari 2015.

Joeri Ruyssinck

Joeri Ruyssinck is CEO van ML2Grow, een high-tech bedrijf dat geavanceerde diensten op het gebied van artificiële intelligentie en machine learning aanbiedt aan organisaties. Tijdens zijn doctoraat aan de Universiteit Gent heeft hij met succes machine learning toegepast in zeer uiteenlopende omgevingen, bijvoorbeeld gezondheidszorg, productie en biotechnologie. Zijn onderzoek werd gepubliceerd in verschillende domeintoepassingen en werd ook geoctrooieerd.

Voordat hij bij ML2Grow in dienst trad, was hij mede-docent aan de Universiteit Gent en ook technical lead voor machine learning projecten bij Imec.

about the seminar

Organisaties en bedrijven zijn steeds meer overtuigd van de voordelen die AI te bieden heeft, waarbij de optimalisatie van bedrijfsprocessen, producten en employee engagement als toonvoorbeeld kan worden genomen. Veel bedrijven ondervinden echter problemen in het bepalen van hun AI-strategie en welke stappen ze moeten nemen. Eén ding is zeker: AI negeren kan bedrijven en organisaties een verouderde stempel geven en zelfs irrelevant maken ten opzichte van klanten en hun concurrenten die wel de kans hebben gegrepen om een toekomst met AI tegemoet te gaan.

Om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen, zou het een positieve stap zijn voor bedrijven, C-levels en klanten mochten zij meer vertrouwd raken met AI via concrete cases en kwalitatieve demonstraties om zo aan te tonen hoe AI de groeisnelheid van ieder bedrijf kan beïnvloeden. Denk aan een overzicht van ROI, kritische reflecties op (in-house)-ontwikkelingskosten, infrastructuur, teamopbouw, implementatiestrategie, follow-up en kritische succesfactoren op lange en/of korte termijn.

Uit een studie van McKinsey Global Institute onder 3.000 kaderleden over 10 landen en 14 sectoren blijkt dat AI een absolute meerwaarde biedt aan bedrijven waar AI een plek krijgt in de kern van het bedrijf en gebruikt wordt over alle handelingen heen. Op basis van dit onderzoek heeft MIT Sloan Management Review 5 fundamentele strategieën geïdentificeerd om het potentieel van AI te maximaliseren:

  1. Plan om te groeien, niet gewoon ‘besparen’. Leidinggevenden zouden AI niet alleen mogen beschouwen als een besparingsmiddel, maar als een instrument om groei te realiseren door het creëren van nieuwe producten, diensten, of het najagen van een hogere productiviteit of marktaandeel.
  2. Investeer zowel in technische vaardigheden als in management skills. Onzekerheid over en een tekort aan AI-gerelateerde menselijke vaardigheden zijn de belangrijkste redenen om niet in te zetten op AI. AI-gerelateerde profielen en sterke leiders zullen vereist zijn om de transformatie naar een toekomst met AI te kunnen waarmaken.
  3. Sta ervoor open om uw strategische doelstellingen te herzien. Kies de aanvalsstrategie door te pionieren met nieuwe producten en businessmodellen i.p.v. de huidige lijnen van uw bedrijf krampachtig te beschermen.
  4. Vertrouw op een stevige digitale basis. Investeer in data. AI werkt het beste wanneer het wordt gevoed met hoogwaardige en betrouwbare gegevens.
  5. Voed de creatie van AI-ecosystemen. Als een sterk ecosysteem (onderzoekers, ontwikkelaars, klanten, overheidsbeleid …) uw bedrijf omringt, kan AI veel sneller in het bedrijf worden gebracht. AI inzetten in uw bedrijf of organisatie wordt versneld als een sterk ecosysteem voorhanden is.

Tijdens het laatste seminarie van de AI Academy zullen onder andere Sebastiaan Van den Branden & Frederik De Bosschere van In The Pocket u meenemen in hoe AI toegepast kan worden binnen uw bedrijf, hoe u met AI uw customer experience kunt overstijgen, hoe de efficiëntie van uw werknemers te verhogen, de verschillende acties voor uw stakeholders te stroomlijnen, enz. Onderneem samen met ons de AI-ontdekkingsreis in de praktijk, bepaal uw strategie en routeplan op een goed doordachte wijze en zorg dat u klaar bent voor een heuse transformatie.

the venue

Barco

Beneluxpark 21, 8500 Kortrijk

https://www.barco.com/

schrijf u in voor onze seminaries