De impact van AI op economie, consument, maatschappij en het bedrijfsleven

22-01-2019 - Izegem , Televic

Thierry Geerts

Thierry Geerts graduated as Solvay Business Engineer at Vrije Universiteit Brussel in 1989. During his studies, he already founded a student enterprise, within the framework of the Entrepreneurial Talent Corporation. After his studies, he started working as auditor for Coopers & Lybrand, but quite soon his passion for media, online marketing, and innovation led him to management and board positions at, among others, Corelio Publishing, Nostalgie, VAR, Clickx, and Passe-Partout.

In 2008 he became CEO of Corelio Business Development and of Arkafund. Since 2011 he is Country Director of Google Belgium. As such he is positioned in the heart of online marketing and innovative entrepreneurship, two of the fields in which our faculty aims to excel on an international level. Interestingly, he still combines his job at Google with a board position at Kasteel Den Brandt, an offspring of his student venture.
He is the author of the book ‘Digitalis’, that provides a powerful plea to put aside fear and embrace progress in these times of digitization.

The digital revolution has tremendous social, cultural and economic implications and offers us huge challenges: we must reinvent no less than the whole world. But the message is positive: technological progress offers unique opportunities to improve our society.

Christophe De Jaeger

Christophe De Jaeger is programme manager at Bozar Art & Research. He is responsible for the Department Art & Research in the Center for Fine Arts. This department establishes many connections between artists and researchers.

Christophe is the founder of Gluon, an artistic workplace in the Center of Brussels working at the nexus of 'man & machine'. We develop projects on the crossing borders of art, science and technology. We run different Art & D labs that connect artists and researchers with cultural institutions, companies and universities. We look at artists as the critical antennae of our society , but also as creative 'thinkerers' that can inspire other fields with new ideas, methodologies and tools. Gluon is increasingly investing in the development of innovative learning experiences for young people and how artists or technologists can contribute to this. Gluon is supported by many partners in Flanders and Brussels. confrontations between these different stakeholders.

about the seminar

“Both optimists and pessimists contribute to society. The optimist invents the aeroplane, the pessimist the parachute.” George Bernard Shaw
“Everyone talks about it, nobody really knows how to do it, everyone thinks everyone else is doing it, so everyone claims they are doing it.” Dan Arielly
“My definition of AI is technology innovation that helps solve a business problem. I’m really not interested in talking about the theoretical ‘can we get machines to think like humans?’ It’s a nice conversation, but I’m trying to solve a practical business problem.” Carl Landers, CMO Conversica

Verschillende bedrijven kijken in de richting van AI-gerelateerde technologieën om data te analyseren en zo efficiëntere beslissingen te nemen en businessprocessen te optimaliseren. Een tweede groep beschouwt AI meer als de manier om zich te herpositioneren op de markt of groei te realiseren. Eén ding is zeker: Er is heel wat data beschikbaar over hoe AI-toepassingen in grotere bedrijven en KMO’s ingezet zouden kunnen worden. Volgens een studie van Narrative Science zien kaderleden AI als systemen die kunnen denken en handelen als mensen of medewerkers (31%) of als systemen die ons kunnen leren hoe we bepaalde taken op termijn beter kunnen presteren (25%). Andere verwachtingen: het begrijpen van taal (7%), vragen beantwoorden (4%), slagen voor de Turing test (1.5%) en de eerder opgenoemde toepassingen (28.5%). Ongeveer 80% van alle managers zijn overtuigd dat AI medewerkers productiever kan maken en ook jobs creëren. De meeste bedrijven zetten AI in binnen IT, gevolgd door marketing, finance en boekhouding, en klantenservice. De onderstaande figuur vult het rijtje (bron):

Artificiële Intelligentie wordt beschouwd als (toekomstige) big business, wat ook duidelijk te merken is in de overzichten van de huidige en te verwachten investeringen. Door de technologische vooruitgang die de laatste decennia kenmerkt, breken AI toepassingen nu pas echt door: de markt wordt in 2025 op 39 miljard geschat ten opzichte van 660 miljoen in 2016. Vooral binnen het domein van machine learning, waaronder de zelfstandig lerende artificiële neural networks vallen, gaat het aan een razend tempo.

McKinsey verwacht bijvoorbeeld een sterke positieve impact op onze maatschappij (1.9 biljoen dollar) vanuit AI-gedreven transportsectoren. De verwachte marktgrootte van AI-gebaseerde analytics is gestegen van 8.2 biljoen dollar (2013) naar ongeveer 70 biljoen dollar (bron: IDC). In de gezondheidszorg werden in 2014 dan weer 570.000 procedures door een robot uitgevoerd ten opzichte van 1.000 in het jaar 2000 (Bron: Intuitive Surgical). McKinsey stelt ook dat jaarlijks 90 tot 15 biljoen uren gespaard kunnen worden op huishoudelijke taken, wat overeenkomt met een besparing van 200 tot 500 biljoen dollar.

De Genpact company stelt echter dat slechts een op vier medewerkers ervaren dat hun bedrijf bewust inzet op trainingen die gelinkt zijn aan AI-vaardigheden en hoe hier de voordelen van te plukken. Deze vaardigheden zijn niet enkel verbonden met het technisch secundair onderwijs. Integendeel: “De beste manier om toekomstige medewerkers te trainen is om te focussen op fundamentele geletterdheid en een hogere focus op AI-training (on the job), niet de hogere diploma’s. Werkgevers kunnen hun bestaande werkkrachten en AI-gerelateerde initiatieven namelijk verbeteren door te investeren in training over de meest effectieve AI-gerelateerde vaardigheden voor hun medewerkers.”

Disruptie is dood, lange leve heruitvinding.
Thierry Geerts

Tijdens het eerste deel van dit seminarie zal Thierry Geerts u ervan overtuigen om het woord ‘disruptie’ vanaf nu links te laten liggen, maar eerder te spreken van ‘heruitvinding’. Neem nu de wagen als voorbeeld: de manier waarop we al 50 jaar rondrijden, heeft geen toekomst meer: we staan stil, er vallen nog steeds heel wat gewonden en doden in het verkeer en de uitstoot licht te hoog. Elektrische, zelfrijdende auto’s daarentegen zijn veiliger en efficiënter, ze kunnen worden gedeeld met meerdere personen en buiten de stad worden geparkeerd. Misschien hebben we zelfs helemaal geen eigen auto meer nodig?

Dit boek is een wake-up call voor België. We stonden eerder al aan de poort van de industriële en computerrevolutie, maar zullen we ook tijdig klaar zijn voor de digitale revolutie? Alle deelnemers van dit seminarie ontvangen een gratis exemplaar van het boek Digitalis, geschreven door Thierry Geerts.

Creativiteit en AI: kan een gearrangeerd huwelijk echte liefde worden?
Christophe De Jaeger

Kunstenaars beginnen namelijk ook steeds actiever de resultaten van hun kunstwerken te verrijken met AI-toepassingen zoals machine learning, conversationele AI en diepe neurale netwerken. Bovendien gebruiken productontwikkelaars ook steeds meer AI-tools om hun creativiteit te stimuleren. Dit brengt AI van een (ondersteunende) tool naar een rol als partner die ideeën laat ontspruiten. Misschien kunnen we bij kunst zelfs spreken als het eerste domein waar AI zich in de rol van collaborator bevindt i.p.v. dienaar of overheerser.

Dit deel van het seminarie heeft het over de grensverleggende, maar nog steeds kwetsbare interactie tussen kunst, onderzoek en AI. Tijdens en na dit seminarie zullen deelnemers kennis kunnen maken met kunst en onderzoek, gelinkt aan AI, via 3 schitterende kunstinstallaties die tot nadenken aanzetten.

  • Talk to me, chatbot door Jonas Lund (meer info)
  • A.I. kitten, door Pinar Yoldas (meer info)
  • AI-based CO2 awareness door Jan De Cock (meer info)

read more

the venue

Televic

Leo Bekaertlaan 1, 8870 Izegem

https://www.televic.com

schrijf u in voor onze seminaries